۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵

«غول بابا» در جشنواره تئاتر عروسکی

«جک و لوبیای سحرآمیز» به شیوه خراسانی/ میان ملحفه‌ها طی‌طریق کنید

«جک و لوبیای سحرآمیز» به شیوه خراسانی/ میان ملحفه‌ها طی‌طریق کنید

محبوبه پاداش یکی از کارگردانان نمایش «غول بابا» عنوان کرد این اثر نمایشی برداشتی از داستان «جک و لوبیای سرآمیز» است که در فضایی خراسانی اجرا می شود.

محبوبه پاداش که به صورت مشترک با مهدی سیم‌ریز نمایش «غول بابا» را در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک روی صحنه برد در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی برگرفته از داستان مشهور «جک و لوبیای سحرآمیز» است که با فضای آیینی و فولکلور خراسانی در هم آمیخته شده است و ۶ شهریور در آخرین روز جشنواره در تالار هنر به اجرا شد.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: نمایش «غول بابا» روایتگر قصه فیروز پسری‌ ۷ ساله است که پدر خود را از دست‌ داده و همراه مادرش در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند. مادر، قصه «جک‌ و لوبیای‌ سحرآمیز» را برای فیروز تعریف می‌کند. او در خیال کودکانه خود درخت‌ سحرآمیز را راهی برای خوشبخت‌ شدن و نجات مادرش از کارگری و رختشویی می‌داند و می‌پندارد با فروش گاوش تنومند می‌تواند به لوبیای سحرآمیز دست یافته، درخت لوبیا را در حیاط خانه‌شان بکارد و از آن بالا برود. مادر فیروز داستانش را در میان ملحفه های که هر روز به خانه می آورد و می شوید، روایت می‌کند و فیروز در میان ملحفه ها به خواب می رود و رویایش آغاز می شود ... .

پاداش ادامه داد: این اثر نمایشی به شیوه تلفیقی به صورت زنده - عروسکی اجرا شد و کاراکترهای غول، گاو و فیروز عروسک بودند و بقیه شخصیت ها را بازیگران واقعی ایفا کردند. این نمایش با تلفیقی از عروسک‌های بونراکو و غول پیکر در کنار شخصیت‌های رئال اجرا شد.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره فضاسازی نمایش بیان کرد: در طراحی صحنه هم ویژگی های فانتزی و هم رئالیستی را به کار گرفتیم. طی‌طریق فیروز در حیاط منزل شان و از لابه لای ملحفه ها آغاز شد و به این ترتیب با کنار رفتن هر ملحفه دکور تازه ای بیرون آمد و به مخاطب عرضه شد.

سیدمهدی وحیدی، سیدوحید حمیدزاده، سحر دستمرد، سحر حسن‌زاده، فاطمه شیرزاده، فهیمه اسدیان، الهام ابطحی، فاطمه حسن‌زاده و لیلا بحری بازی‌دهندگان عروسک محسوب می‌شوند و مینا قهرمانی، فاطمه شیرزاده و زهرا ناوشکی بازیگران نمایش هستند.

این اثر نمایشی سه‌شنبه ۶ شهریور در ۲ نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار هنر به صحنه رفت.

کد خبر 4384319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha